הרפואה הסינית, אשר נשתמרה במשך אלפי שנים כתורת ריפוי טבעית לגוף האדם, נותנת מקום מיוחד לתינוקות וילדים בתהליך הריפוי. על פי הסינים, הילדים הם לא ״מבוגרים קטנים״ בכל הנוגע לרפואה. מערכות גופם של הילדים שונות – וההתייחסות אליהן צריכה להיות בהתאם.

על פי תורת הריפוי הסינית, מערכות החיים בגופם של תינוקות שאך נולדו הן מעט שונות מהמערכות בגוף הבוגר כך לדוגמה מערכת העיכול, מערכת הנשימה והמערכת החיסונית עדיין לא בשלות לחלוטין לאחר הלידה, והן מתפתחות ומתחזקות במהלך החודשים והשנים הראשונות לחיים.

המערכת החיסונית – למה חשוב לילדים להיות חולים?

בחודשים הראשונים לחייהם, תינוקות יונקים מחוסנים מפני מחלות חיצוניות בעזרת נוגדנים שינקו מחלב האם. במקביל, מפתח הגוף הקטן נוגדנים משלו לגורמים מחוללי מחלות שסובבים אותו כל העת.

מחלות בתקופת הילדות הן חשובות, ומחזקות את מערכת החיסון. לכל הורה מודאג חשוב להזכיר כי ילדים צריכים להיות חולים, וילדים יודעים להיות חולים. וכן, כאשר מדובר במחלות שגרתיות ונפוצות, כדאי לאפשר להם להיות חולים, לעטוף אותם בחום ואהבה ולהשתדל כמה שפחות להפריע להם. כאשר מדובר במצבים קשים יותר, כמובן שנעזור לקטנטנים להתמודד ולצאת כמה שיותר מחוזקים לטווח הארוך.

אחד הדברים המייחדים את הרפואה הסינית, הוא יכולתה לטפל במחלות ילדים נפוצות כמו נזלת, ליחה, שיעול, דלקות אוזניים וגרון ועוד, על ידי תמיכה וחיזוק תהליך הריפוי הטבעי שמתרחש בגוף ולא על ידי דיכוי הסימפטומים של תהליך זה, אשר עלול להביא בסופו של דבר להישנות המחלה, או לבעיות רפואיות אחרות.

מערכת העיכול – להקפיד על תזונה מתאימה ונכונה לילדים

בחודשים הראשונים לחיים, יכולה מערכת העיכול של התינוק לקלוט רק נוזלים – חלב אם או תמל ולכן חשוב להקפיד על התאמת המזון לגיל התינוק.
סביב גיל 6 חודשים ניתן ואף רצוי לשלב מזונות נוספים בתזונת התינוק, בדגש על פירות וירקות (במרקם טחון כמובן).
בחודשים ובשנים הבאות כדאי מאוד להרגיל את ילדכם גם לטעמם של דגנים מלאים וקטניות, ולהפחית למינימום צריכה של מזון מעובד או תעשייתי, מוצרי חיטה ומוצרי חלב, חטיפים וממתקים.
אחת ההמלצות החשובות ביותר שאני יכולה לתת לכם בנושא זה היא – מים. לא מיץ, לא שוקו ובטח לא קולה. הרגילו את הילדים שלכם לשתות מים ותעשו להם ולבריאות שלהם שירות מדהים.
מתי כדאי לטפל ברפואה סינית בילדים?

כפי שכבר ציינתי, מחלות הן גורם חשוב בהתפתחות מערכת החיסון אצל תינוקות וילדים, וחשוב לתת להם להיות חולים. אבל מתי כן צריך לפנות לטיפול, ובאילו מקרים הרפואה הסינית יעילה במיוחד?

  1. כאשר תדירות המחלות גבוהה – והילד חולה יותר מאשר בריא.
  2. כאשר מחלה אחת חוזרת על עצמה בתדירות גבוהה, כגון דלקות אוזניים חוזרות, דלקות גרון חוזרות, שלשולים או עצירויות ממושכות.
  3. כאשר יש צורך בשימוש תרופתי ממושך או תרופות חזקות, כמו אנטיביוטיקה וסטרואידים.
  4. במקרים של נזלת, ליחה ושיעול שאינם חולפים במשך זמן רב.
  5. מחלות תורשתיות, כגון אסטמה או אסטמה של העור (אטופיק דרמטיטיס).
  6. ובכל מצב שאתם מרגישים שהילד שלכם זקוק לחיזוק או עזרה.

איך מתבצע הטיפול ברפואה הסינית בתינוקות וילדים?

  1. ראשית, חשוב שהטיפול בתינוקות וילדים יתבצע אצל מטפלים שהוסמכו לכך. לא כל מטפל הינו בעל המומחיות הדרושה לטיפול בילדים.
  2. הדיקור הסיני מתבצע באמצעות מחטים חד פעמיות, קטנות ודקות במיוחד, כך שבדרך כלל, הטיפול אינו כואב.
  3. הדיקור יכול להתבצע תוך כדי משחק – הילדים שותפים לטיפול ומאוד נהנים ממנו, והם לא נדרשים לשכב מבלי לזוז.
  4. בדיקור לילדים משתמשים במספר קטן של מחטים בכל טיפול. לרוב נסתפק במחט אחת או שתיים בלבד.
  5. בטיפול בילדים, הדיקור עצמו הינו קצר ונמשך בין מספר שניות למספר דקות.

אופייה הייחודי של הרפואה הסינית ושיטות הטיפול המיוחדות שהיא כוללת, הופכות אותה למתאימה במיוחד לתינוקות וילדים. בגילאים צעירים, כשהגוף עדיין מתפתח וגדל במהירות, התגובה לטיפול היא מיטבית, ולכן הטיפולים לא יתמשכו זמן רב ובמרבית המקרים יניבו תוצאות מהירות ויעילות.

דוגמה למחלות נפוצות בהן מטפלת הרפואה הסינית ביעילות

arrow ליחה נזלת ושיעול
arrow דלקות אוזניים חוזרות
arrow דלקות גרון חוזרות pfapa-l
arrow אסתמה ואסתמה של העור (אטופיק דרמטיטיס)
arrow שלשולים
arrow עצירות
arrow הפרעות שינה
arrow הפרעות לילה

"הוקסמתי מהדרך שלך. העדינות והרוך שלך עם ילד-תינוק היו מיוחדות מאין כמוהן. זו הפנטזיה שלי, המודל החלומי שלי ושל אמהות רבות, על איך איש רפואה נכון שייגש לילד…"
יעל, אמא של אורי, לקריאת המכתב המלא